Schaak-off geslaagd

Maandag 20 september werden er in het Deijlerhuis drie rapidvierkampen gehouden. Het ging om één van de lokale voorrondes van de ‘Schaak-Off’. De Schaak Off is een landelijk schaaktoernooi dat de Koninklijke Nederlandse Schaakbond samen met meer dan 70 schaakclubs organiseert en waaraan iedereen in Nederland gratis kan meedoen. Sv Wassenaar is één van de betrokken schaakclubs. De winnaars van de lokale voorrondes kunnen meedoen aan regionale wedstrijden en daar wordt gestreden voor een ticket in de landelijke finale. Niet iedereen bij Sv Wassenaar is een liefhebber van rapidschaak, maar toch hadden zich acht leden en twee aspirant-leden aangemeld. Daarbij had zich via de KNSB ook een beginnende schaakster, Iris Kaiser-Okkes, aangemeld die in coronatijd online had gespeeld en nu eens wilde meemaken hoe het was om aan een echt bord te schaken. De deelnemers werden door wedstrijdleider Alex van der Ham op sterkte in drie groepen ingedeeld. De sterkste groep bestond uit Eric van der Marel, Alex van der Ham en Pierre Coste. In groep 2 zaten Gabor Ellmann, Floris Vogelaar, Koos van Holten en Ankie Erwich en in groep 3 Herman de Wind, Marianna Travinskaia, Rob Bergen en Iris Kaiser-Okkes. Groep 1 werd gewonnen door Eric met 2 uit 2, hoewel hij in de partij tegen Alex nog alle zeilen bij moest zetten. Alex wist van Pierre te winnen en werd 2e met 1 uit 2. Groep 2 werd gekenmerkt door verrassende winsten en even zovele verrassende verliezen. Floris vond zelf dat hij tegen Gabor en Koos niet over geluk mocht klagen, terwijl hij in de laatste partij tegen Ankie even niet goed oplette wat hem een stuk en de partij kostte. Maar met 2 uit 3 werd hij toch de winnaar van  groep 2. Ankie stond in de partij tegen Koos veel tijd en ook een pion achter, toen Koos echter te roekeloos werd in de aanval en een stuk verloor. Uiteindelijk koos hij ervoor eeuwig schaak te geven om in ieder geval een half punt veilig te stellen. Door winst op Gabor kwam hij op 1 ½ punt evenals Ankie die tegen Gabor een toren achter kwam en kon opgeven. In groep 3 won Herman al zijn partijen al was het in de laatste partij tegen Marianna nog erg spannend. Marianna won van Rob en Iris en werd 2e. Rob speelde een lange en ingewikkelde partij tegen Iris waarbij hij uiteindelijk de winst bij kon schrijven en op de 3e plaats eindigde.

Al met al was het een gezellige avond die de aanwezigen de gelegenheid gaf weer een beetje vertrouwd te worden met het ‘gewone’ schaken achter het schaakbord.

Ankie Erwich

Secretaris