Bijna feiloze score bij Simultaan!

Maandag 7 september was de traditionele simultaan van SV Wassenaar. Clubkampioen Joop Beijersbergen, tevens voorzitter van de schaakclub, moest het opnemen tegen slechts zeven tegenstanders, want helaas waren er op het laatste moment vier afmeldingen. De tegenstand was echter sterk te noemen, zo was Eric van der Marel, die voorheen ook ettelijke malen clubkampioen was geweest, één van de tegenstanders. Ook hadden twee niet-clubleden: Marianne Travinskaja en Herman de Wind zich aangemeld.

Toen iedereen op gepaste afstand van elkaar achter de borden had plaatsgenomen, begon Joop met zijn ronde langs de borden. De eerste uren bleven veel stellingen in evenwicht. Pierre Coste had echter materiaal verloren, maar probeerde het Joop nog lastig te maken en dat gold ook voor Marianne Travinskaja die een pion achter stond. Rob Bergen had een redelijke stelling, maar kreeg een koningsaanval over zich heen. Hierbij ging Joop in de fout, maar Rob miste de zet die hem voordeel gebracht zou hebben. De stelling van Eric van der Marel zag er veelbelovend uit en stukwinst was voor het grijpen. Eric koos echter voor een verkeerde afwikkeling, waardoor er een eindspel over bleef met een pion extra voor Joop.

Bij Gabor Ellman, Herman de Wind en Alex van der Ham was er weinig aan de hand. Joop moest alle zeilen bijzetten en besteedde veel tijd aan de stellingen. Dat hielp, want rond 23.00 uur gaf Pierre zijn partij op en kwamen Joop en Eric remise overeen. De koning van Rob was inmiddels aan een wandeling over het bord begonnen om mat te voorkomen, maar werd uiteindelijk toch mat gezet. De overgebleven tegenstanders kregen het daarna moeilijk: Alex en Gabor verloren een pion, maar hadden nog tegenkansen. Herman en Marianne moesten allebei een stuk inleveren en besloten rond 23.30 uur dat het mooi was geweest. Even later ging Gabor in de fout en liet zich pardoes mat zetten. Als laatste probeerde Alex in een eindspel met een pion minder remise te maken, maar, hoe lastig hij het Joop ook maakte, het lukte niet.

En zo eindigde de clubkampioen, volgens eigen zeggen enigszins geflatteerd, op 6 ½ punt uit 7 partijen. Een voortreffelijke score van 93%!