Nederlaag tegen DSC 4

2022-03-30

SV Wassenaar tegen DSC 4: een leuke wedstrijd! Toen afgelopen maandag na de wedstrijd tegen DSC 4 de schaakspullen werden opgeruimd, waren de nog aanwezige teamleden het er over eens: het waren aardige tegenstanders en er waren leuke partijen gespeeld. Eigenlijk zou het verslag hier maar op moeten houden, maar voor alle volledigheid toch maar in het kort het verloop van de wedstrijd. Het leek er aanvankelijk op dat de 6 vaste spelers van het team allemaal konden spelen en Floris Vogelaar en Herman de Wind waren bereid als invallers mee te doen. Maar enkele dagen voor de wedstrijd kreeg teamleider Ankie Erwich 3 afmeldingen (2 x corona). Gelukkig konden Gabor Ellmann en Pierre Coste invallen evenals de teamleider. Zoals gebruikelijk begon de wedstrijd om 19.45 uur. Het werd een lange schaakavond die voor ons team helaas niet al te goed verliep. Gabor aan bord 8 moest als eerste een nul incasseren, Michael Claushuis aan bord 3 raakte in het middenspel een pion kwijt, maar zijn tegenstander zag niet hoe hij verder moest komen en dus werd het remise. Danny Lim (bord 7) had kennelijk zijn dag niet en verloor. Ankie Erwich (bord 4) had overzien dat de zet waarmee ze een stuk dacht te winnen door een schaak van de tegenstander leidde tot pionverlies. Na later nog een pion verloren te hebben, was de stelling en dus de partij verloren. Daarmee werd een nul toegevoegd aan de stand die daardoor op ½ – 3 ½ kwam. Floris (bord 6) stond in het eindspel een pion achter maar leek remisekansen te hebben. Hij koos voor een afruil van paard tegen loper en kwam in het eindspel helaas net een tempo tekort. Pierre aan bord 5 werd langzaam door zijn tegenstander in de verdediging gedrukt en hoewel hij nog erg lang doorspeelde, was verlies onvermijdelijk. Tussenstand: ½ – 5½. Alleen bord 1 (Eric van der Marel) en bord 2 (Joop Beijersbergen) waren nog bezig. Eric had een ingewikkelde stelling met ongelijk materiaal. Hij probeerde het zijn tegenstander zo moeilijk mogelijk maken maar moest toch in remise berusten. Ook Joop was op zoek naar winst, zijn tegenstander gaf hem echter geen kans en wist de stelling gelijk te houden. Eindstand: 1½ – 6½.