Externe competitie hervat

….. 2022-03-17

Begin november 2021 speelde team Wassenaar de eerste wedstrijd in de HSB-competitie die even later weer werd stilgelegd vanwege de corona problemen. Pas in de loop van februari kon de competitie opnieuw worden opgestart. Op 7 maart kon het team weer achter de borden plaats nemen. Deze keer was in een thuiswedstrijd RSC-Belgisch Park 2 de tegenstander. Omdat Joop Beijersbergen verhinderd was en Alex van der Ham in Manchester aan het werk is, waren extra veel invallers nodig. Gelukkig kon waarnemend teamleider Ankie Erwich een beroep doen op Floris Vogelaar, Gabor Ellmann en Herman de Wind. Helaas zat het Gabor aan bord 7 niet mee, hij had een tegenstander met aanmerkelijk meer rating dan hij en al snel kon hij opgeven. Even later kwam Michael Claushuis (bord 2) remise overeen met zijn tegenstander, meer zat er volgens hem niet in. Aan bord 6 wist Floris Vogelaar die met wit een geweigerd damegambiet speelde, de stelling lange tijd gelijk te houden tegen een sterke tegenstander. Helaas zag hij een aftrekschaak over het hoofd, waardoor hij zijn dame moest geven om erger te voorkomen. Reden om op te geven, aldus Floris. Tussenstand ½- 2 ½. Maar toen kon het team een punt bijschrijven. De tegenstander van Eric van der Marel (bord 1) had twee pionnen geofferd. Eric gaf één pion terug en verdedigde nauwkeurig. Na dameruil kreeg hij een sterk paard en uiteindelijk beslisten zijn vrijpionnen de partij. Nog vier borden waren over die voor de teamwinst 3 punten moesten opleveren. Het leek dat alle vier: Ronald van Vleuten (bord 3), Willem Groothuis (bord 4), Danny Lim (bord 5) en Herman de Wind (bord 8) ongeveer gelijk stonden. Helaas verloor Herman in het eindspel een stuk en kon opgeven. En niet lang daarna kon de tegenstander van Danny zijn paard op een sterk veld plaatsen en daardoor beslissend voordeel behalen. Tussenstand: 1 ½ -4  Willem kreeg een Caro Kann op het bord, waar hij niet op voorbereid was. Hij kwam uit op nagenoeg gelijke stand. Zijn remiseaanbod werd echter afgewezen en er werd nog lang doorgespeeld, totdat er voor geen van beiden nog enige muziek in de stelling zat, aldus Willem. Ronald was als laatste bezig. Bij hem ging de strijd om het centrum, hij bezorgde zijn tegenstander een geïsoleerde pion. Maar toen die uiteindelijk werd opgelost, ontstond er een gelijkwaardige stelling die eindigde in remise. Hierdoor kwam de eindstand op 2 ½ – 5½.

Ankie Erwich, teamleider